Wil je weten wat jij nodig hebt om je energieker en relaxter te voelen? Slecht slapen, obstipatie, vruchtbaarheids-problemen en chronische ziekten.


Bewegen, voeding en rust dat zijn de pijlers, voor een goede gezondheid, maar
preventie is het belangrijkste advies......Zeker NU! Immuunsysteem en weerstand.


--------------------------------------------------------------------

ORTHOMOLECULAIR ADVIES =

In 1968 introduceerde de wetenschapper Linus Carl Pauling (1901-1994) in zijn publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Science de term “orthomoleculaire geneeskunde”.

Orthos is het Griekse woord voor juist, recht, gezond. Moleculair betekent ‘met betrekking tot de moleculen in het lichaam’.

Het uitgangspunt bij de orthomoleculaire geneeskunde is, dat een ziekte eerder zal genezen bij een optimale concentratie van vitamines, mineralen, sporenelementen, eiwitten, vetten en koolhydraten in het lichaam.

_____________________________________________________


Veel mensen waren al bewust bezig met hun gezondheid, maar Covid19 zorgt er bij nog meer mensen voor, dat ze bewuster zijn over de impact van een ziekte. Ze zijn zich ook bewuster van hun eigen mogelijkheden om hun immuunsysteem te verbeteren.  

Voeding, bewegen, maar zeker ook rust zijn heel belangrijk pijlers voor een goede gezondheid. DIverse reguliere deskundigen op het gebied van slaap overtuigen ons van het belang van een goede nachtrust.

Tekorten door ...

De tijd dat we alles uit onze voeding haalde, ligt ver achter ons. Als die tijd al heeft bestaan. We worden allemaal ouder, ouder dan pakweg 100 jaar geleden, maar veel eerder chronisch ziek. Bijna 10 miljoen nederlanders hebben 1 of meer chronische ziekten. Artsen zijn hier niet van overtuigd, maar zweren meer bij het verstrekken van medicijnen om later onstane klachten te voorkomen. Meer artsen (regulier geschoold) kiezen op dit moment een andere weg en krijgen meer inzichten. (oa Studeerden wij medicijnen of geneeskunde ? Dr vd Griendt)

Door de uitgeputte bodem, eenzijdige voeding en veel meer stress wordt ons lichaam aan veel meer uitdagingen blootgesteld. We weten niet hoeveel vitamines we nodig hebben, om NIET ziek te worden. De meeste richtlijnen gaan over een minimale hoeveelheid om niet ziek te worden. Maar tussen ziek zijn en optimaal, zit een groot verschil. Dat vinden de orthomolulaire artsen en deze zien de voordelen van een hogere inname vitamine D3. Deze adviezen worden inmiddels in andere landen door de overheden ook aan de bevolking gegeven.

Door de aandacht in de media voor bijvoorbeeld vitamine D3, zijn meer mensen zich bewust van hun eigen invloed en ook van hun eigen verantwoording. Door de vele onderzoeken die nu zijn gedaan bij mensen die overleden of ernstig ziek waren, spreken allemaal in het voordeel van suppleren van vitamine D3 en niet alleen in de winter. (vitamine D3 en chronische ziekten Dr G. Schuitemaker)

Steeds meer jonge artsen richten zich meer op preventie en dat is een voordeel van deze tijd. Meerdere onderzoeken bewijzen dat met een verhoogde inname (dus niet de ADH) we minder bevattelijk worden voor chronische ziekten, maar ook dat het herstel na COVID19 beter verloopt. Niet alle artsen zijn het hier mee eens, omdat het tegen de eerder aangegeven adviezen ingaat.

Meer preventie ipv medicijnen moet de volgende stap worden om ons gezondheidssysteem niet overmatig te belasten. Ik ben er altijd verbaasd over hoe makkelijk mensen een fles wijn kopen van 20 euro, maar een pot supplementen van 35 euro is toch altijd een enorm bedrag.

Enkele cijfers

58 % van de Nederlandse bevolking heeft 1 of meer chronische ziekten.

Hiermee wordt over het algemeen gedoeld op irreversibele (niet omkeerbare) aandoeningen zonder uitzicht op volledig herstel en met een relatief lange ziekteduur."

Chronische aandoeningen komen op alle leeftijden voor. Het percentage mensen met één of meer chronische aandoeningen neemt echter toe met de leeftijd. Ruim 95% van de mensen van 75 jaar en ouder heeft ten minste één chronische aandoening. De prevalentie onder personen jonger dan 40 jaar is ruim 40%.

Na jarenlange strijd, heeft nu ook het Voedingscentrum zijn advies mbt vitamine D aangepast.

Steeds meer mensen die ons adviseren over gezondheid zien het belang van vitamines, mineralen en kruiden. Juglen Zwaan, RIchard de Leth, Marjolein Dubbers, Ralph Moorman en natuurlijk Dr. G. Schuitemaker zien belangrijke influecers op dit moment, als het gaat om preventie.

Hoe kunnen we die weerstand verhogen, zeker niet alleen met supplementen:

- voeding in eerste instantie, geen supplementen nemen ter vervanging van gezond eten

- rust = balans

- bewegen, minder stress en meditatie.








----------------------------------------
Testen ....

Het advies volgt naar aanleiding van:

een korte intake,

een vragenlijst en is hierdoor heel persoonlijk.

Daarnaast werk ik samen met een labaratorium voor bloedonderzoek

en test ik tijdens het consult via de biotensor sommige verschillen tussen supplementen uit, waar reageert u beter op.

De supplementen-testdozen waar ik dit mee test, zijn beschikbaar gesteld door gerenomeerde supplementen-leveranciers. Aangevuld met mijn kennis over de werking van de supplementen, is de biotensor dus een extra testinstrument.  De biotensor is van onschatbare waarde omdat deze, als verlengstuk van de test, elke trilling kan opvangen. Daardoor kunnen die signalen/trillingen als het ware "gelezen" worden, waardoor ik extra informatie krijg.






Magnesium .........


Veel mensen, ook in Nederland, krijgen met hun voeding te weinig magnesium binnen. Terwijl magnesium zo'n belangrijk mineraal is. Niet alleen voor de spieren, maar ook voor het hart (feitelijk ook een spier; hartspier) en de zenuwen. Magnesium heeft een relaxerende werking, en iedereen die veel stress heeft, kan extra magnesium goed gebruiken. Rijk aan magnesium zijn volkoren producten, groene groente, vis, vijgen, citroenen, grapefruit, soja, amandelen, noten, zaden, appels. Het is gebleken dat magnesium (200- 500 mg per dag) het effect van vitamine B6 kan versterken.


Eén van de belangrijkste mineralen voor onze gezondheid!

Magnesium speelt bij meer dan 300 processen in het lichaam een belangrijke rol en is daardoor één van de belangrijkste mineralen voor onze gezondheid. Maar we komen het ook vaak tekort.

Een mindere hoeveelheid magnesium in ons eten wordt veroorzaakt door : intensieve landbouw.

Magnesium uit de voeding

Kunstmest bevat bijvoorbeeld wel calcium, fosfor en zwavel, maar geen magnesium en andere belangrijke mineralen of spoorelementen, waardoor de bemeste groenten en fruit deze stoffen ook niet of nauwelijks meer bevatten.

* Een Zwitsers-Duits onderzoek laat het verschil zien aan de gemiddelde hoeveelheid voedingstoffen, waaronder magnesium, in uiteenlopende groente en fruit in de periode tussen 1985 en 2002. In alle onderzochte levensmiddelen was het gehalte aan magnesium achteruitgegaan met tussen -23% en -76%. In het onderzoek werd gronduitputting, luchtvervuiling, snelle groei, langdurige opslag en transport als oorzaak genoemd.

*Bron: 1985 Farmaceutisch bedrijf Geigy (Zwisterland). 1996 en 2002

Levensmiddelen laboratorium Karlsruhe/ Sanatorium Oberthal.

Een onvolwaardig voedingspatroon, met veel geraffineerde koolhydraten die vaak onvoldoende magnesium bevat kunnen een tekort verder in de hand werken, en overmatig gebruik van fytaat- of tanninerijke voedingsmiddelen, zoals granen, zemelen en thee kunnen magnesium en andere mineralen zich in het lichaam binden tot onopneembare complexen. Daarnaast kunnen maagbeschermers ervoor zorgen dat u de mineralen niet opneemt.

Magnesium voor de botten

in totaal bevat ons lichaam ongeveer 25 gram waarvan zich zo'n 60% in de botten bevindt, 20% in de spieren, 20% in andere weefsels en minder dan 1% in het bloed. Magnesium is dus minstens zo belangrijk voor de botsterkte als calcium. In Nederland hebben we over het algemeen een calciumrijk dieet terwijl een juiste verhouding tussen calcium en magnesium zo belangrijk is. Een tekort zal dus niet snel aan uw bloedwaarde blijken. Wel te merken zijn aan spieren en botten.




Waarom hebben we vitamines en mineralen nodig ?

Voor de homeostase (balans) in ons lichaam:

- energie leveren

- immuumsysteem versterken

- werking van ons zenuwstelsel

- aanmaak van hormonen en neurotransmitters

- groei en herstel van weefsel

- anti-oxidant en detoxsysteem

- bloedstolling en botopbouw

- werking van alle enzymen zijn mineraal en vitamine-afhankelijk.

Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van MAGNESIUM 250-300 milligram voor vrouwen en 300-350 milligram voor mannen. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben dagelijks 480 milligram nodig.

_________________________________________________________


Onderstaande lijst geeft aan welke gezondheidsclaims momenteel door de EU voor magnesium zijn goedgekeurd:


  • Draagt bij tot een normale werking van de spieren.
  • Draagt bij aan de vermindering van vermoeidheid en moeheid.
  • Draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme.
  • Bevordert de energiestofwisseling.
  • Helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam.
  • Helpt bij het handhaven van een goede elektrolytenbalans.
  • Draagt bij tot een normale eiwitsynthese.
  • Draagt bij tot een normale psychologische functie.
  • Draagt bij aan hersen- en zenuwfuncties betrokken bij het leervermogen.
  • Draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel.
  • Speelt een rol in de prikkeloverdracht tussen (zenuw)cellen.
  • Draagt bij tot de instandhouding van normale tanden.
  • Draagt bij tot de instandhouding van normale botten.
  • Magnesium is gunstig voor een goede geestelijk balans
  • Speelt een rol in het celdelingsproces.
  • Goed voor het celdelingsproces

Laat u zich adviseren welke soort magnesium voor u het beste is , er zijn diverse soorten en hoeveelheiden. Daarom is advies heel persoonlijk !





Niet de arts maar het lichaam geneest de ziekte.

                                                                                                        Hippocrates