FABELS


- Ik eet gezond, dus alles zit in mijn voeding

- als ik mijn dosis magnesium binnen wil krijgen, eet ik iedere dag een banaan

- vroeger aten we ook geen supplementen

- de ADH is genoeg voor ons (oud onderzoek)

- mijn specialist heeft verstand van vitamines en mineralen, die zegt dat ik het niet nodig heb

- ik ben gezond, ik ben alleen moe, snel aangebrand, slaap slecht en heb migraine.....

FEITEN


- 100.000 onderzoeken wereldwijd bevestigen dat vitamines en mineralen aanvullend veel gezondheidsvoordelen hebben.

- we worden gemiddeld ouder , maar eerder ziek

- artsen uit het UMC onderzoeken de voordelen van Resveratrol ivm de COVID 19 uitbraak

- Spaans onderzoek bevestigt voor voordelen van een hoger vitamine D gehalte in Bloed bij COVID-19

- onze voeding is schraler dan vroeger en ons stressniveau is hoger, waardoor we meer nodig hebben. Vitamine C werkt goed op stress.

- volgens de Consumentenbond genezen Supplementen niet Corona, maar verhoogt het onze weerstand en dat is precies wat we willen als we toch ziek worden

- Artsen en specialisten in opleiding bevestigen dat ze precies 1 les hebben gehad in preventie.

Ze studeerden MEDICIJNEN en geen GEZONDHEID. (zie boek huisarts - dr van der Griendt- Youtube)

- Maar feit is wel dat er vroeger in de babyvoeding geen PROBIOTICA was toegevoegd en tegenwoordig wel. Wat heeft zo 'n groot bedrijf doen besluiten, dit anders te doen?

- APen en mensen maken zelf geen vitamin C aan, maar koeien, geiten en andere dieren wel.

- Door roken , alchol en duursporten vraag je meer van je lichaam en kan je extra supplementen bijslikken.

ONDERZOEK

Het Ortho Institute is al jarenlang hét kenniscentrum op het gebied van de orthomoleculaire wetenschap in Nederland. De term ‘orthomoleculair’ werd in 1968 in het tijdschrift Science geïntroduceerd door tweevoudig Nobelprijswinnaar prof. dr. Linus Pauling. Hij definieerde de orthomoleculaire geneeskunde als : "

de preventie en behandeling van ziekte door de organen te voorzien van de optimale moleculaire omgeving, in het bijzonder de optimale concentraties van stoffen die normaal in het menselijk lichaam aanwezig zijn".

Dr. Gert E. Schuitemaker introduceerde de orthomoleculaire geneeskunde begin jaren tachtig in Nederland. Al tijdens zijn apothekersstudie hield hij zich bezig met deze nieuwe tak van de medische wetenschap. Schuitemaker is van mening dat in het geval van vooral chronische ziekten eerst gekeken moet worden in hoeverre voeding en voedingsstoffen in optimale dosering de patiënt kunnen helpen, vóórdat medicijnen of andere medische behandelingen worden ingezet.


CONSUMENTENBOND

Onderstaande tekst staat op de site van de Consumentenbond....

Te veel vitamines kunnen schadelijk zijn

Vaak wordt gezegd ‘baat het niet, dan schaadt het niet’. Dat is niet waar. Van sommige vitamines kun je een overdosis krijgen. Vooral met vitamine A en B6 moet je goed oppassen. Maar ook te veel vitamine D, E, B3 en foliumzuur is ongezond. Soms geeft het zelfs problemen die onomkeerbaar zijn. Te veel vitamine C is ook niet goed voor je. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan o.a. leiden tot darmklachten of diarree. Overschrijd de dagelijks aanbevolen dosis dus niet.


HET TEGENGELUID ---->>



Dr. Schuitemaker bespreekt in zijn recente boek over alle Vitamines en Mineralen, dat het zinvol is om C te slikken en dat een hogere dosering geen kwaad kan. De voordelen van deze hoge dosering zijn er velen. Ons lichaam geeft zelf aan als je overdoseert, want dan heb je diarree en dan moet je dus stoppen. Dan verminder je de dosering iets en stopt de diarree.

Dat is anders dan het helemaal niet slikken en denken dat 1 glas sinasappelsap voldoende is om onze weerstand goed omhoog te brengen.

Wetenschap staat ook in dit geval tegenover elkaar, dus doe waar je je zelf goed bij voelt. Twijfel je zelf over de hoeveelheden van de supplementen adviseer ik literatuur van Dr. Gert . Schuitemaker.




BRON:


- website van dr Schuitemaker

www.schuitemaker.nl

www.ortho.nl

www.fitmetvoeding.nl


Boeken :

- NIeuw licht op vitamine D en chronische ziekten

- Alles over vitaminen, mineralen en voedingssupplementen

(Beiden Dr. Gert E. Schuitemaker)


ADH

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH), hoeveel is genoeg?
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van de term ADH. Deze afkorting staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid, een richtlijn dat vastgelegd is in de jaren '30 en geeft de minimum hoeveelheid aan van verschillende vitaminen en mineralen die dagelijks nodig zijn om een tekort te voorkomen. Ze zijn gebaseerd op schattingen van de behoeften van diverse leeftijdsgroepen, mannen en vrouwen, en gelden op groepsniveau. Maar een minimum is niet hetzelfde als het optimale niveau dat je nodig zou hebben om goed te kunnen functioneren. Het optimale niveau kan variëren en is van meerdere factoren afhankelijk, zoals bijvoorbeeld levensstijl, lichamelijke activiteit, voedingspatroon, et cetera.

Ieder mens is anders
In Europa is door middel van wetgeving geprobeerd om de hoeveelheden essentiële voedingsstoffen die we elke dag binnen zouden moeten krijgen te definiëren, maar daarin wordt geen rekening gehouden met het feit dat we niet allemaal hetzelfde zijn. We hebben duidelijke lichamelijke verschillen en zelfs onze omgeving kan een effect hebben op de daadwerkelijke dagelijkse hoeveelheid die we nodig hebben om goed te kunnen blijven functioneren. Een warm en vochtig klimaat versus een koud en droog klimaat, het leven in de stad vergeleken met het leven op het land of alleen al het verschil tussen man en vrouw. Wie (intensief) sport, veel stress heeft, rookt, overmatig alcohol drinkt, een dieet volgt, een slechte spijsvertering heeft of bepaalde medicatie gebruikt, kan meer van bepaalde vitamines en mineralen nodig hebben.

Voorkomen is beter dan genezen
Binnen de nutritionele geneeskunde zijn de aanbevolen doseringen geregeld hoger dan de ADH. Een goede multivitamine vormt een goede basis en ondersteunt bij het realiseren van een goede balans voor jouw specifieke levensstijl. De correcte inname van essentiële voedingsstoffen zou je kunnen helpen om gezond te blijven en op lange termijn zal het achteruitgang als gevolg van tekorten helpen te voorkomen.