Bewegen, voeding en rust dat zijn de pijlers, voor een goede gezondheid, maar
preventie is het aanvullend advies......Zeker NU!

--------------------------------------------------------------------

ORTHOMOLECULAIR :
De behandeling van ziekte door de organen te voorzien van de optimale

moleculaire omgeving, in het bijzonder de optimale concentraties van

stoffen die NORMAAL in het menselijke lichaam aanwezig zijn.

--------------------------------------------------------------------


Ziekenhuizen lopen over, wachtkamer zitten overvol en veel artsen en specialisten voelen een noodzaak om het anders te gaan doen. Meer huisartsen zetten in op gezondheid. Maar wat kun je nu al zelf doen?

Meer preventie ipv medicijnen moet de volgende stap worden om ons gezondheidssysteem niet overmatig te belasten.

31 % van de Nederlandse bevolking heeft 1 of meer chronische ziekten. 5, 4 miljoen mensen heeft dus 1 of meerdere chronische ziekten.

Dat is in deze tijd, onze grootste zorg. Steeds meer mensen raken meer en meer bewust van hun eigen verantwoording en zien dat de adviezen mbt bijvoorbeeld Vit D en de adviezen over magnesium steeds worden bijgesteld.

Ook het Voedingscentrum adviseert tegenwoordig Vit D. Steeds meer mensen die ons adviseren over gezondheid zien het belang van vitamines, mineralen en kruiden. Juglen Zwaan, RIchard de Leth, Marjolein Dubbers, Ralph Moorman en natuurlijk Dr. G. Schuitemaker zien allemaal het belang van de juiste dosering van vitamines en mineralen.


Hoe kunnen we die weerstand verhogen:

- voeding en supplementen.

- rust = balans

- bewegen, minder stress en meditatie.

Meestal bevat die voeding te weinig vitamines en mineralen. Hierover zijn veel studies verschenen, die onze voeding vergelijken met 50 jaar geleden. Door aan onze weerstand te werken is vitamine B, C , D, omega en magnesium een basis, waar iedereen naar zou moeten kijken. Als je weet welke soort je nodig hebt, scheelt dat heel veel pillen en poeders in je kasten. Door het te meten met een test, kan je veel geld besparen en de juiste kwaliteit aanschaffen.





----------------------------------------
Testen ....

Het advies volgt naar aanleiding van een korte intake, een vragenlijst en is hierdoor heel persoonlijk. Daarnaast test ik sommige verschillen uit met de biotensor, waar reageert u beter op.

De supplementen-testdozen waar ik dit mee test, zijn beschikbaar gesteld door gerenomeerde supplementen-leveranciers. Aangevuld met mijn kennis over de werking van de supplementen, is de biotensor dus een extra testinstrument. Meestal is een multi-vitamine een juiste dosering, maar bij sommige uitzonderingen is het raadzaam om bij te slikken. Zo zijn er uitzonderingen voor 50+ vrouwen, mannen, zwangeren, pubers en mensen die duursporten of veel stress ervaren. Daarnaast hebben we bijna allemaal magnesium en omega 3 nodig.





Magnesium .........


Veel mensen, ook in Nederland, krijgen met hun voeding te weinig magnesium binnen. Terwijl magnesium zo'n belangrijk mineraal is. Niet alleen voor de spieren, maar ook voor het hart (feitelijk ook een spier; hartspier) en de zenuwen. Magnesium heeft een relaxerende werking, en iedereen die veel stress heeft, kan extra magnesium goed gebruiken. Rijk aan magnesium zijn volkoren producten, groene groente, vis, vijgen, citroenen, grapefruit, soja, amandelen, noten, zaden, appels. Het is gebleken dat magnesium (500 mg per dag) het effect van vitamine B6 kan versterken.


Eén van de belangrijkste mineralen voor onze gezondheid!

Magnesium speelt bij meer dan 300 processen in het lichaam een belangrijke rol en is daardoor één van de belangrijkste mineralen voor onze gezondheid. Maar we komen het ook vaak tekort.

Een mindere hoeveelheid magnesium in ons eten wordt veroorzaakt door : intensieve landbouw.

Magnesium uit de voeding

Bij voorkeur halen we magnesium uit onze voeding, bijvoorbeeld uit donkergroene bladgroenten, appels, zaden, noten en vijgen, maar bevat onze voeding nog voldoende om in onze behoefte te voldoen? Kunstmest bevat bijvoorbeeld wel calcium, fosfor en zwavel, maar geen magnesium en andere belangrijke mineralen of spoorelementen, waardoor de bemeste groenten en fruit deze stoffen ook niet of nauwelijks meer bevatten.

* Een Zwitsers-Duits onderzoek laat het verschil zien aan de gemiddelde hoeveelheid voedingstoffen, waaronder magnesium, in uiteenlopende groente en fruit in de periode tussen 1985 en 2002. In alle onderzochte levensmiddelen was het gehalte aan magnesium achteruitgegaan met tussen -23% en -76%. In het onderzoek werd gronduitputting, luchtvervuiling, snelle groei, langdurige opslag en transport als oorzaak genoemd.

*Bron: 1985 Farmaceutisch bedrijf Geigy (Zwisterland). 1996 en 2002

Levensmiddelen laboratorium Karlsruhe/ Sanatorium Oberthal.

Een onvolwaardig voedingspatroon, met veel geraffineerde koolhydraten die vaak onvoldoende magnesium bevat kunnen een tekort verder in de hand werken, en overmatig gebruik van fytaat- of tanninerijke voedingsmiddelen, zoals granen, zemelen en thee kunnen magnesium en andere mineralen zich in het lichaam binden tot onopneembare complexen.

Magnesium voor de botten

in totaal bevat ons lichaam ongeveer 25 gram waarvan zich zo'n 60% in de botten bevindt, 20% in de spieren, 20% in andere weefsels en minder dan 1% in het bloed. Magnesium is dus minstens zo belangrijk voor de botsterkte als calcium. In Nederland hebben we over het algemeen een calciumrijk dieet terwijl een juiste verhouding tussen calcium en magnesium zo belangrijk is. Een tekort zal dus niet snel aan uw bloedwaarde blijken. Wel te merken zijn aan spieren en botten.



Waarom hebben we vitamines en mineralen nodig ?

Voor de homeostase (balans) in ons lichaam:

- energie leveren

- immuumsysteem versterken

- werking van ons zenuwstelsel

- aanmaak van hormonen en neurotransmitters

- groei en herstel van weefsel

- anti-oxidant en detoxsysteem

- bloedstolling en botopbouw

- werking van alle enzymen zijn mineraal en vitamine-afhankelijk.


Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van MAGNESIUM 250-300 milligram voor vrouwen en 300-350 milligram voor mannen. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben dagelijks 480 milligram nodig.

_________________________________________________________


Onderstaande lijst geeft aan welke gezondheidsclaims momenteel door de EU voor magnesium zijn goedgekeurd:


  • Draagt bij tot een normale werking van de spieren.
  • Draagt bij aan de vermindering van vermoeidheid en moeheid.
  • Draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme.
  • Bevordert de energiestofwisseling.
  • Helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam.
  • Helpt bij het handhaven van een goede elektrolytenbalans.
  • Draagt bij tot een normale eiwitsynthese.
  • Draagt bij tot een normale psychologische functie.
  • Draagt bij aan hersen- en zenuwfuncties betrokken bij het leervermogen.
  • Draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel.
  • Speelt een rol in de prikkeloverdracht tussen (zenuw)cellen.
  • Draagt bij tot de instandhouding van normale tanden.
  • Draagt bij tot de instandhouding van normale botten.
  • Magnesium is gunstig voor een goede geestelijk balans
  • Speelt een rol in het celdelingsproces.
  • Goed voor het celdelingsproces

Laat u zich adviseren welke soort magnesium voor u het beste is , er zijn diverse soorten en hoeveelheiden. Daarom is advies heel persoonlijk !





Niet de arts maar het lichaam geneest de ziekte.

                                                                                                        Hippocrates